تعاریف مختلفی برای چشم انداز بیان شده است که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1. آینده واقع گرایانه، قابل تحقق و جذاب برای سازمان.
2. بیان صریح سرنوشتی که سازمان باید به سوی آن حرکت کند.
3. هنر دیدن نادیدنی ها.

چشم انداز، وضعیت آینده سازمان را تشریح می‌کند. در واقع مدیران ارشد سازمان آرزو دارند که سازمان در آینده چنین وضعیتی داشته باشد. چشم انداز، به نحوه دیگری هم تعبیر شده است؛ چشم انداز وضعیتی است که ما دوست داریم ذینفعان (مثل مردم، کارکنان، مشتریان و ...) چنین نگرش و برداشتی از سازمان ما در ذهن خود داشته باشند.

گروهی از اندیشمندان، که نسبتاً واقع گرا هستند، بر این باورند که چشم انداز، وضعیتی را معرفی می‌کند که سازمان پس از اجرای موفقیت آمیز استراتژی‌ها به آن دست خواهد یافت. حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه م یتوان نیاز به چش مانداز را سنجید. چک لیس تها و شاخص‌های متعددی جهت سنجش نیاز به چشم انداز ارائه شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. آیا اختلال و سردرگمی نسبت به اهداف وجود دارد؟
  2.  آیا کارکنان از کافی نبودن چالش در کار خود شکایت دارند؟
  3.  آیا در حال از دست دادن اعتبار، بازار یا شهرت هستیم؟
  4.  آیا رقبای جدیدی در حال ظهور هستند که قرار است خدمات بهتری ارائه دهند؟
  5. آیا به نظر می‌رسد حرکت شرکت با روندهای تغییر محیطی هماهنگ نیست؟
  6. آیا احساس غرور و افتخار در سازمان ما کاهش یافته است؟
  7. آیا کسانی هستند که صرفاً برای پول کار می‌کنند و هیچ تعهد و انگیزشی نسبت به سازمان نداشته باشند؟
  8. آیا اجتناب از ریسک در سازمان بیش از حد لازم است؟ (افراد تمایل به مس ئولیت پذیری ندارند، در چارچوب قوانین و مقررات، محدود مانده اند و در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند)
  9. آیا احساس مشترک نسبت به پیشرفت یا حرکت به سمت جلو مشاهده می‌شود؟
ویژگی‌های چشم انداز مطلوب
برای اینکه چشمانداز بتواند نقش برانگیختن احساس، فراهم آوردن زمینه تلاش و تعهد برای دستیابی را ایفا کند، باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:


  1. شفافیت جهت و مقصد
  2. انگاره مثبت و روشن از وضعیت آتی و رفع هرگونه شک و شبهه راجع به آینده
  3. خلق انرژی و احساس افتخار
  4. قابلیت به یاد ماندن و جلب توجه همگان
  5. بلند پروازی (ایده آل) و بلند نظر (یا جاه طلب) یعنی قابلیت ایجاد چالش و سعی در کمال
  6. سازگار با ارزش ها، فرهنگ و تاریخ (گذشته)
  7. ایجاد استانداردهای متعالی و ایده آل هایی برای عملکرد
  8. منعکس کننده خصوصیات منحصر به فرد
  9. پلی بین حال و آینده
  10. قابلیت تبدیل و تبیین به اهداف عملی
  11. فرصت‌های موجود را برای شرکت نشان دهد
  12. راه بهره جویی از فرصت‌ها را نشان دهد
  13. منحصر به فرد باشد
  14. در کارکنان رضایت شغلی ایجاد نماید
  15. در کارکنان ایجاد تعهد، علاقه و غرور نماید
  16. مسیر حرکت شرکت را به وضوح بیان کند
  17. مشوق یادگیری باشد
  18. مخاطب را مشخص سازد